Sportvoeding

silhouette-of-vegetables-300x300Wanneer je de term sportvoeding voorbij ziet komend dan weet je dat het gaat om speciale voeding om een optimale sportprestatie neer te zetten. Het is vaak onder te verdelen in sportvoeding voor het fysieke lichaam en ook sportvoeding voor de geest. Beide zijn natuurlijk van groot belang om optimaal te kunnen presteren bij het sporten. Het is dus een goede keuze om met beiden rekening te houden. Geestelijke sportvoeding is vaak een opwekkende drugs. Het gaat hier dan om een oppepmiddel, zoals cafeïne. Het is een ideaal middel voor bij het schaken of bij de schietsport. Hoewel dit dus een belangrijk onderdeel is, zullen wij ons vooral gaan richten op de fysieke sportvoeding om het lichaam kracht te geven en sterker te maken.

Wat is het verschil tussen normale voeding en sportvoeding?

In veel landen worden de mensen door de overheid of door overheidsinstanties geholpen en geadviseerd rondom wat ze eten en wat hun voedingskeuze is. In Nederland is er het Voedingscentrum met de campagne van vijf. In Vlaanderen is het de voedingsdriehoek welke vaak gebruikt wordt. Sporters volgen deze adviezen vaak op. Om echter de sportprestaties nog beter te maken is het slim om ook nog naar een aantal andere zaken te kijken om zo optimaal te presteren. In de normale diëten treffen we vaak de drie voedingsgroepen van vetten, eiwitten en koolhydraten aan.  Voor sporters is er echter nog veel meer van belang. Het is daarom ook niet vreemd dat er een voedingsschema spieropbouw is, er voedingssupplementen zijn en ook dat er een voedingsdeskundigeopleiding is. Het eten bij sporten is namelijk anders dan wanneer je niet aan het sporten bent. Bij sportprestaties wordt het hele lichaam belast. Denk hierbij aan hardlopen, zwemmen, gewichtheffen, krachtsport, voetbal of een andere groepssport. Bij een koolhydraatrijke voeding is het mogelijk om een maximaal resultaat neer te zetten. De dosering is hierbij natuurlijk van belang. Atleten zullen meer koolhydraten eten om zo lange afstanden te kunnen lopen en rennen.

Het opbouwen van spiermassa met eiwitten spiermassa!

Eiwitten fitness, eiwitten spieropbouw of spieropbouw eiwitten zijn allemaal verschillende woorden om aan te geven dat het eten van eiwitten het lichaam helpt om meer spieren op te bouwen. In een webshop voedingssupplementen kun je deze producten gemakkelijk aanschaffen. Ook is het gemakkelijk om in een winkel voedingssupplementen aan te schaffen. Het is goed om te weten welke verschillende mogelijkheden er allemaal zijn en hoe ook jij in je voedingsschema sporten een juiste dosering eiwitten kunt opnemen. Het grote voordeel is dat deze bouwstoffen je helpen om sneller een goed en ster plus gespierd lichaam op te bouwen.

Spieren opbouwen

Veel mensen denken dat het opbouwen van spieren en spiermassa vooral een zaak is van vele uren in de sportschool zweten en zwoegen. Niets is minder waar. Je kunt namelijk door de juiste voeding te eten en de juiste voedingssupplementen te gebruiken een goede set spieren opbouwen. De sleutel bij deze

 

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *